Jak z dluhové spirály? Strategiemi, legislativou a nastavením spolupráce se zabývaly dva kulaté stoly

|

Pracovníci sociálně-právní ochrany dětí (SPOD) a sociální pracovníci neziskových organizací, kteří pracují s rodinami anebo se specializují na dluhové poradenství, se sešli na dvou kulatých stolech organizovaných Agenturou pro sociální začleňování a oddělením sociálně-právní ochrany dětí Magistrátu města Ostravy, aby diskutovali o dluhové problematice týkající se rodin s dětmi. Cílem kulatých stolů je vytvořit model spolupráce, který usnadní výměnu informací mezi klienty a různými sociálními pracovníky a omezí duplicitní anebo nadbytečné úkony v procesu řešení předlužení.

Nápad na organizaci vzájemných setkání vzešel od pracovníků SPOD, kteří se často při své práci potkávají s předluženými domácnostmi. Vícečetné exekuce mají přitom značný dopad nejen na život dlužníka, ale nepřímo také na ostatní členy domácnosti včetně dětí. Dalším podnětem k organizaci kulatých stolů se stala potřeba po sdílení zkušeností s nabízenou podporou při řešení exekucí či insolvencí, jejichž právní úprava se v posledních letech několikrát změnila.

Propojení pracovníků SPOD, sociálních pracovníků a dluhových specialistů

První kulatý stůl se konal loni na podzim a zaměřil se na propojení pracovníků SPOD s dalšími sociálními pracovníky, včetně těch, kteří poskytují dluhové poradenství. V diskusi se účastníci shodli na několika překážkách, které brání řešení dluhové problematiky v sociálně vyloučených rodinách. K nejčastějším bariérám patří omezené povědomí klientů o procesu oddlužení a nízká motivace k řešení finančních potíží. Rodiny se naopak podle zúčastněných sociálních pracovníků zapojují do řešení předlužení, pokud je jim poskytnuta asistence v sociálním bydlení, včetně dlouhodobé podpory během insolvence, anebo pokud se díky komunitní práci aktivizují.

Účastníci řešili mýty o insolvenci a efektivní spolupráci

Druhé setkání se uskutečnilo letos v dubnu a jedním z řešených témat se staly mýty o insolvenci (oddlužení). Účastníci kulatého stolu se nejčastěji setkávají s obavami klientů, že kvůli insolvenci přijdou o veškeré příjmy. Častým mýtem je podle nich také představa, že po schválení insolvence není třeba vyvíjet žádnou aktivitu. Sesbírané mýty doplnila expertka Agentury o výsledky výzkumu RUBIKON Centra a PAQ Research, který mapuje překážky pro vstup do insolvence.

V další části setkání se účastníci věnovali tomu, jak efektivněji nastavit vzájemnou spolupráci. Ve skupinách se přítomní sociální pracovníci například shodli na tom, že před odesláním klienta do dluhové poradny je výhodnější nejprve zmapovat jeho současnou dluhovou situaci, zjistit jeho aktuální motivaci k řešení předlužení a sestavit rodinný rozpočet.

Insolvence není jediným řešením předlužení

Důležitým závěrem obou setkání je, že insolvence není vždy jediným řešením předlužení. Získané podněty poslouží jako podklad k sestavení příručky, která pracovníkům SPOD, případně i dalším sociálním pracovníkům nabídne postup, jak spolupracovat při řešení dluhové situace rodin s dětmi. Sérii setkání k dluhové problematice by měl uzavřít třetí kulatý stůl, který se uskuteční v červnu.

Řešíte předlužení?
Základní informace k řešení dluhů a nastavení zdravých financí i kontakty na pomáhající profesionály najdete na našem webu Bezpečnější Ostrava v sekci Finance.
Kontakty na bezplatnou odbornou pomoc a základní orientaci ve službách v Ostravě Vám poskytne i místo prvního kontaktu SOCIOPOINT.

SOIOPOINT místo prvního kontaktu v Ostravě, sociální poradenství, bezplatná linka