Péče o děti v nepříznivé situaci je zajištěna nepřetržitě – i sociální pracovníci slouží pohotovost

|

Ostrava zajišťuje nepřetržitou službu 7 dní v týdnu, 24 hodin denně pro děti v nepříznivé životní situaci. Vykonávají ji pracovnice a pracovníci sociálně-právní ochrany dětí úřadů městských obvodů a magistrátu. Jak taková služba vypadá a v jakých situacích sociální pracovníci dětem nejčastěji pomáhají?

Pohotovost sociálně-právní ochrany (SPOD) dětí na území města Ostravy vykonávají pracovníci oddělení SPOD mimo běžnou pracovní dobu ve večerních a nočních hodinách, o víkendech a svátcích. Střídají se sociální pracovníci všech 8 oddělení sociálně-právní ochrany dětí na území města Ostravy. Pohotovost pracovníkovi začíná v pondělí v 17:00 hodin a končí další pondělí o půl osmé ráno. Aktuálně se v držení pohotovosti střídá 30 pracovníků.

Kontakt na pohotovost SPOD je neveřejný, neslouží k poradenství veřejnosti ani k žádostem rodičů či rodinných příslušníků. Lidé, kteří mají obavy z bezprostředního ohrožení svého dítěte, se obracejí na tísňovou linku 158.

Pracovníci řeší neodkladné potíže dětí

Pracovníci pohotovosti řeší neodkladné záležitosti dětí – jsou na místě, kde se situace odehrává, zajišťují dítěti péči vhodné osoby nebo zařízení, účastní se výslechů. Nejčastěji spolupracují s Policií České republiky.

Pohotovost sociálních pracovníků v péči o děti v nepříznivé životní situaci v Ostravě.
Důvody intervencí sociálních pracovníků v rámci pohotovosti SPOD ve 2. pololetí 2021 a 1. pololetí 2022. Zdroj: Magistrát města Ostravy

Pracovníci pohotovosti SPOD nezřídka řeší také kuriózní případy. Posledním takovým je případ, kdy se na zavolání na policejní stanici dostavila matka, která si zde měla převzít syna. Tento jí však před policejní stanicí utekl. Matka následně po příchodu domů zjistila, že se nejednalo o jejího syna. Ten byl v pořádku doma. Žena si chlapce spletla.

Intervenujeme telefonicky i osobně – téměř každý den v roce

Za první pololetí roku 2022 pracovníci pohotovosti řešili celkem 203 případů, z toho telefonicky přijali 145 událostí, u 58 intervenovali osobně. Telefonicky pracovníci nejčastěji řešili zachycené děti na útěku ze zařízení či vyrozumění o chycení nezletilého dítěte při krádeži. Osobně pak pracovníci byli nejčastěji přítomni výslechu nezletilých dětí, jakožto obětí trestných činů. V 5 případech bylo nutné nezletilé děti umístit do zařízení vyžadující okamžitou pomoc.

Pohotovost sociálních pracovníků v péči o děti v nepříznivé životní situaci v Ostravě. Web Sociální věci Ostrava.
Srovnání počtu intervencí sociálních pracovníků za druhou polovinu roku 2021 a první polovinu roku 2022. Zdroj: Magistrát města Ostravy

Vzájemná výměna zkušeností pracovníků pohotovosti

Pracovníci pohotovosti SPOD se dvakrát do roka setkávají ke sdílení zkušeností a sjednocení pracovních postupů. K jednání bývají přizýváni i zástupci Policie České republiky nebo například zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc (ZDVOP).


Text zpracovalo oddělení sociálně-právní ochrany dětí, odboru sociálních věcí a zdravotnictví Magistrátu města Ostravy. Máte-li nějaké dotazy či podněty k obsahu článku, kontakty najdete zde.


Ilustrační foto © Adobe Stock, na snímku je dívka se sklopenou hlavou, která drží v ruce plyšového medvídka, kolem ramenou ji objímá ruka ženy, která na klíně složku s dokumenty.