Projekt Rozvoj rovného přístupu ke vzdělávání ve městě Ostrava III prošel formálními náležitostmi bez připomínek
Navazující projekt „Rozvoj rovného přístupu ke vzdělávání ve městě Ostrava III“ prošel dne 21. 5. 2019 bez připomínek formálními náležitostmi. V současné době se čeká na věcné hodnocení ze strany Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.
Cílem připravovaného projektu je podpora inkluzivního vzdělávání s ohledem na žáky ze socioekonomicky znevýhodněného a současně kulturně odlišného prostředí na území města Ostravy, město bude zároveň působit v roli koordinátora řešení problematiky inkluzivního vzdělávání. Aktivity projektu jsou cíleny na oblast základního školství, kterou reprezentuje celkem 25 vybraných partnerů z řad základních škol. Projekt navazuje na úspěšné projekty z minulých let zaměřené na inkluzivní vzdělávání.
Jaké problémy projekt řeší?
Základním problémem, který předkládaný projekt řeší, jsou rostoucí procenta žáků se sociálním znevýhodněním (zejména žáků ze socioekonomicky znevýhodněného a současně kulturně odlišného prostředí) ve městě Ostrava a jejich nerovnoměrné rozložení napříč lokalitami. Základní školy se dále potýkají s vysokými počty žáků ve třídách a velkou mírou koncentrace dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí v jedné třídě. Jedním z problémů na základních školách je navíc nedostatek odborných kapacit či dalších předpokladů pro individuální přístup k žákům ze sociálně znevýhodněného a kulturně odlišného prostředí.
Aktivity projektu tak směřují ke zvýšení kvality vzdělávání zejména u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí ze socioekonomicky znevýhodněného a kulturně odlišného prostředí, které jsou hlavní cílovou skupinou projektu.
Pozitivní změny jsou očekávány v oblastech:
- Rozvoje spolupráce místních aktérů v oblasti sociální inkluze ve vzdělávání na základě jejich zapojení do aktivit projektu, a to včetně šíření osvěty pro širokou veřejnost.
- Aplikace příkladů dobré praxe ze zahraničí do řešení problematiky inkluzivního vzdělávání na území města Ostravy.
- Zvýšení informovanosti a know-how úředníků samospráv aj. v oblasti zavedení a praxe inkluzivního vzdělávání na základních školách.
- Zajištění odborné metodické podpory asistentů pedagoga a školních asistentů na školách, a to přímou podporou ze strany metodika asistentů pedagoga a školních asistentů.
- Zajištění koordinace inkluzivních opatření mezi městem Ostrava a partnerskými základními školami formou přímé podpory ze strany koordinátora inkluze pro obec, zajištění kontinuální zpětné vazby od partnerů reprezentujících základní školství a propagace aktivit vedoucích k rozvoji inkluze na školách. Dopadem bude celkové zlepšení vzdělávací politiky a systému na území města Ostravy se zapojením všech relevantních subjektů (zejména úřadů městských obvodů jako zřizovatelů škol).
- Zvýšená informovanost rodin ze socioekonomicky znevýhodněného a kulturně odlišného prostředí o důležitosti vzdělávání, zvýšení motivovanosti a aktivní zapojení rodičů do projektu (formou workshopů aj. osvětových aktivit).
- Zkvalitnění vzdělávání zejména dětí ze socioekonomicky znevýhodněného a kulturně odlišného prostředí prostřednictvím zavedení či rozšíření kapacit podpůrných personálních pozic – školní asistent, školní speciální pedagog, školní psycholog a sociální pedagog – přímo ve školách hlavního vzdělávacího proudu.