průzkum (1)

Kam zaměřit programy primární prevence ve školách identifikoval průzkum

|

Ostrava poskytne dalších 1,8 milionů korun k aktivitám primární prevence. Potřebné oblasti, kam budou programy cílit, identifikoval průzkum s názvem „Sociální klima ve třídách a rizikové chování žáků druhého stupně základních škol statutárního města Ostravy“. Výsledky šetření detekovaly u žáků druhého stupně základních škol rizikové postoje ke stravování, které mohou vést až k poruchám příjmu potravy, sebepoškozování žáků, čas trávený hraním počítačových her či aktivitami na sociálních sítích, zkušenosti s návykovými látkami, šikanou aj.  Do průzkumu se zapojilo 26 ostravských základních škol. Zastupitelé na svém červnovém zasedání schválili finanční podporu projektů, jež budou reagovat na potřeby dětí a závěry, které vyplynuly z průzkumu. Programy budou realizovány po celou dobu školního roku (září 2025–červen 2026).

„Primární prevence má přinášet soubor opatření, která budou předcházet vzniku nežádoucích jevů ještě předtím, než nastanou. Chceme-li najít efektivní nástroje, potřebujeme znát současnou situaci a cíle. Průzkum v Ostravě poukázal na to, že žáci ve školách přichází do kontaktu s šikanou, osobní vztahy nahrazují virtuálním prostředím. Mnozí nejsou spokojeni sami se sebou, a to vede ke špatné náladě, sklonem ke zkoušení návykových látek, poruchám příjmu potravy nebo dokonce sebepoškozování. Programy primární prevence jsou jedním ze způsobů, jak dětem pomoci těšit se do školy, vytvářet dobrý školní kolektiv a ukázat jim cestu, jak řešit správně své problémy,“ říká náměstek primátora Zbyněk Pražák.

Důraz na skutečné pocity dětí

První mapování situace ve školách proběhlo sběrem statistických údajů. „Důležitý je ale pohled na rizikové jevy z pohledu samotných žáků, jak se cítí ve svém prostředí a co vnímají jako problematickou oblast. Můžeme tak přizpůsobit podpořené programy dnešním trendům a situaci ve společnosti, protože ta se rychle vyvíjí. Například oblast kybernetické prevence je velmi dynamická a je složité na změny včas reagovat,“ vysvětluje důvod realizace průzkumu Zdeněk Živčák, vedoucí odboru sociálních věcí a zdravotnictví.

Do průzkumu se zapojilo 26 základních škol. Celkem 4 000 dětí ze 6.–9. ročníků ZŠ vyplňovalo on-line anonymní formulář. Pro zatraktivnění účasti v průzkumu byla školám nabídnuta souhrnná zpráva s výstupem podle ročníků jejich školy, což mohou následně využít jako nástroj pro nastavení vlastních programů primární prevence, ale také jako nástroj evaluace minimálního preventivního programu, jehož zpracování je pro školy povinné ze zákona.

Průzkum mezi žáky ostravských škol odhalil několik znepokojujících trendů. Ačkoli většina žáků má pozitivní postoj ke škole a učitelům, 8 % vnímá atmosféru ve třídě jako nepřátelskou a 11 % žáků se potýkalo se šikanou. Častým trendem je užívání elektronických cigaret, které vyzkoušelo již 15,4 % žáků 6. ročníků a v 9. ročníku vícekrát 35 %. Chlapci tráví více času hraním počítačových her, zatímco dívky dominují na sociálních sítích, kde tráví denně přes tři hodiny 42 % z nich. Alarmující je výskyt rizikových postojů k jídlu u dívek – v 9. třídě jimi trpí až 30 %, což souvisí i s jejich negativním hodnocením wellbeingu (53 % oproti 21 % u chlapců) a častým sebepoškozováním, které přiznala téměř polovina žákyň devátých tříd.

Kam zaměřit prevenci?

Průzkum jen potvrdil, jak důležité je pro město systematicky se zaměřovat na oblast primární prevence, zejména v oblasti duševního zdraví a prevence rizikového chování dětí. Již v současné době probíhá vzdělávání školních poradců na minimalizaci šikany a práci s agresivními žáky.

Zastupitelstvo schválilo 18. června 2025 další programy. Například Spirála Ostrava, z.ú. nebo Na vlně změny, z.ú. se zaměřují na oblast duševního zdraví. Poskytnou žákům základní dovednosti pro péči o duševní zdraví a informace o možnostech vyhledání pomoci, budou rozvíjet schopnost žáků rozpoznat a pojmenovat vlastní emoce, zvládat stres a konflikty a vytvářet zdravé vztahy. Projekt „Oáza – ponoř se do ticha 2025“ dále představuje prožitkový program organizace Pavučina o.p.s., který vytváří prostor pro duševní zastavení, sebereflexi a rozvoj dětí v klíčových oblastech jako je identita, zvládání stresu, odpuštění, vděčnost nebo mezilidské vztahy.

Projekt organizace EDU-Anabell, z. ú. bude ve školách zvyšovat povědomí o problematice poruch příjmu potravy u žáků 6. až 9. tříd, proškolí ale také pedagogy k tématu včasné intervence v této problematice. Všechny podpořené projekty budou přizpůsobeny pro práci s věkovou kategorií nižšího i vyššího stupně ZŠ.

Město Ostrava cílí nejen na školskou prevenci, ale také na oblast volného času. Jeden z podpořených projektů představuje volnočasovou prevenci v sociálně vyloučených lokalitách, kde bude Salesiánské středisko volného času Don Bosco se svou mobilní oratoří pracovat nejen s dětmi, ale také s jejich rodiči. Plánuje nabídnout smysluplné trávení volného času dětem až dvě hodiny denně přímo na ulici, jelikož je problém motivovat je k návštěvě volnočasového střediska.

Podpora primární prevence v Ostravě je důležitým krokem k ochraně a podpoře zdravého vývoje dětí. Kombinace cíleného vzdělávání, prožitkových programů a volnočasových aktivit umožňuje oslovit široké spektrum žáků s efektivními a dlouhodobými výsledky. Město tak přispívá k vytváření prostředí, v němž se děti mohou cítit bezpečně, rozvíjet svůj potenciál a učit se zdravým způsobům zvládání životních situací.

Ukázka práce s dětmi v projektu Oáza. Autor: Pavučina o.p.s.