Šabatová foto

Ombudsmanku zajímalo začleňování

|

Ombudsmanka Anna Šabatová navštívila 14. února Ostravu. „Představili jsme zavádění inkluzívních přístupů ke vzdělávání a seznámili jí s výsledky projektu Rozvoj rovného přístupu ke vzdělávání ve městě Ostrava, který je v tomto přístupu vlajkovou lodí,“ uvedl náměstek primátora pro školství a sport Vladimír Cigánek. Následně se u kulatého stolu s Annou Šabatovou a Vladimírem Cigánkem sešli ředitelé základních škol, sociální pedagogové a školní asistenti se zástupci neziskových organizací a Agentury pro sociální začleňování, která projekt od začátku podporuje. Annu Šabatovou nejvíce zajímaly zkušenosti přímo z terénu. Účastníci se během diskuse shodli na tom, že projekt je pro všechny zapojené školy přínosný zejména v tom, že umožnil změnit přístup škol a uvolnil ruce pedagogům. Zlepšila se také komunikace mezi školou, rodiči a dalšími zapojenými institucemi.

Jeden z přítomných ředitelů k tomu uvedl: „Nezměnilo se rozvrstvení dětí, ale změnil se způsob péče a přístup.“ Na setkání panovala shoda v tom, že učitelé i rodiče se rychle naučili využívat nově zavedených služeb sociálních pedagogů, speciálních pedagogů a školních psychologů. Tato opatření pomáhají výražně zlepšit školní výsledky i docházku dětí ze sociálně vyloučeného prostředí do škol a posilují možnosti škol udržet tyto děti v hlavním vzdělávacím proudu.

„My máme ve škole speciálního pedagoga a školního psychologa a jsou využití na sto procent. A opravdu se tak sžili se školou, že si vůbec nedokážu představit, že příští rok už u nás nebudou,“ řekla další ředitelka základní školy a upozornila tím na skutečnost, že po skončení projektu chybí pro tyto pozice financování. Chybějící systémové řešení, které by umožňovalo zmíněné zaměstnance natrvalo začlenit do běžného režimu fungování škol, bylo nejdiskutovanějším problémem. Po skončení projektu na podzim 2018 budou školám chybět prostředky na mzdy a státní rozpočet s nimi momentálně nepočítá. Ombudsmanka přislíbila, že bude o tomto tématu diskutovat s příslušnými ministry a pokusí se tak školy v jejich snahách o udržení těchto opatření podpořit. (chl)